Ponaglając dziecko do nauki ostrym i stanowczym komunikatem możemy wywołać w nim opór, niechęć, a nawet stres i osiągnąć efekt odbiegający od zamierzonego. A gdyby tak spróbować przyjąć perspektywę dziecka, przyjrzeć się jego motywacji i podjąć refleksję nad jego potrzebami?
Na początek po prostu zauważ, że dziecku trudno jest przysiąść do nauki. To dobry moment, żebyś podzielił się tym, że niekiedy też tak miewasz, że to normalne, iż czasami coś nas blokuje lub nam nie wychodzi. Być może ciekawym dla dziecka będzie to, jeśli opowiesz mu, co Tobie pomaga w takich sytuacjach? Następnie poszukajcie razem, co ułatwi dziecku zabranie się za naukę. Może pomocnym będzie poprzedzające ją 15 minut zabawy, w czasie której nieco się zrelaksuje i wprawi w dobry nastrój, podzielenie pracy na etapy, zniwelowanie rozpraszającego hałasu... Następnie zachęć dziecko do zaczęcia od najłatwiejszego zadania, równolegle sam możesz zająć się czymś, co dotąd odkładałeś - dzięki temu macie szansę motywować się nawzajem! W czasie nauki dziecka bądź otwarty na rozmowę, wsparcie, wspólny odpoczynek. Proponuj przerwy, gdy zauważysz, że uczniowi spada koncentracja, pojawia się znużenie.
Pamiętaj, że w wyrobieniu nawyku nauki z pewnością pomoże systematyczność i stała pora odrabiania lekcji. Stale bądź uważny na to, żeby nie wyręczać Twojej pociechy, gdyż to samodzielność będzie budowała poczucie sprawczości i dostarczała satysfakcji. Jak to realizować? Po prostu nie podawaj gotowych rozwiązań, ale na nie naprowadzaj, wówczas zdobywanie wiedzy stanie się przyjemnym wyzwaniem, a nie jedynie karkołomnym obowiązkiem. Pożądane będzie przy tym docenianie starań dziecka i jego osiągnięć, a unikanie krytyki, oceny oraz wyśmiewania niepowodzeń. W Twojej postawie nie powinno zabraknąć pozytywnych wypowiedzi o szkole i nauczycielach. Ponadto pokazuj korzyści z posiadania wiedzy, spróbuj powiązać je z codzienną rzeczywistością i praktycznym zastosowaniem. Miej świadomość tego, że przy okazji pomocy dziecku w nauce masz doskonałą okazję, by budować z nim więź, uczyć rozwiązywania problemów, kształtować jego samoocenę!
Autor: Ewa Sikora - psycholog, psychoterapeuta